HUS 285-2025 / Vaununpesukoneen hankinta / ennakkoilmoitus suorahankinnasta

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
HUS 285-2025 / Vaununpesukoneen hankinta / ennakkoilmoitus suorahankinnasta
Hankintailmoitus­tyyppi
Ennakkoilmoitus suorahankinnasta [TED eF[25]]
Julkaistu
20.5.2025 11.18 (UTC+03:00)
Organisaatio
HUS-yhtymä
Kuvaus
HANKINNAN TAUSTA
HUS-yhtymä on hankkimassa suorahankintana vaununpesukonetta. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (jäljempänä hankintalaki) 26 §:ssä määritellyn EU-kynnysarvon.
Vaununpesukone (1 kpl) hankitaan Jorvin sairaalan välinehuoltokeskukseen, jossa uusitaan nykyinen vaununpesukone toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Vaununpesukoneessa pestään muun muassa kuljetusvaunuja sekä -laatikoita 24/7.
Vaununpesukone liitetään osaksi olemassa olevaa Jorvin sairaalan välinehuoltokeskuksen automaatiota. Automaation ansiosta muun muassa vaunujen purku vaununpesukoneesta sekä kuljetus vaunuvarastoon tapahtuu automaattisesti purkuratoja pitkin.
HANKINTAMENETTELY
Hankintalain 40 §:n 1 momentin mukaan suorahankinnassa hankintayksikkö neuvottelee valitsemiensa toimittajien kanssa hankintasopimuksen ehdoista julkaisematta etukäteen hankintailmoitusta.
Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Viimeksi mainittua säännöstä koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 134) mukaan suorahankinta on mahdollinen, jos vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, koska kilpailua ei ole teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä. Säännös perustuu julkisista hankinnoista ja direktiivin 2004/18/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2014/24/EU (hankintadirektiivi) 32 artiklan 2 kohdan b alakohdan ii ja iii alakohtaan. Hankintadirektiivin johdanto-osan 50 perustelukappaleen mukaan, jos kilpailun puute johtuu teknisistä syistä, nämä syyt on määriteltävä tarkasti ja perusteltava tapauskohtaisesti. Hankintayksikön on esimerkiksi osoitettava, että muun toimittajan on teknisesti lähes mahdotonta saavuttaa vaadittu suoritustaso tai että on tarpeen käyttää erityistä tietotaitoa, välineitä tai keinoja, joita ainoastaan yhdellä toimittajalla on käytettävissään.
PERUSTELUT SUORAHANKINNALLE
HUS-yhtymä hankkii uuden vaununpesukoneen nykyisen olemassa olevan vaununpesukoneen toimittajalta, jotta vaununpesukoneen toiminnassa voidaan hyödyntää olemassa olevaa automaatiota. Nyt toteutettava vaununpesukoneen hankinta edellyttää yhteensopivuutta olemassa olevan automaatiojärjestelmän kanssa.
Vakiintuneen oikeuskäytännön perusteella hankintayksiköllä on laaja harkintavalta sen määritellessä hankinnan kohdetta. Hankintayksikön ei lähtökohtaisesti tarvitse sovittaa hankinnan kohteelle asettamiaan vaatimuksia markkinoilla tarjolla olevien laitteiden ominaisuuksiin.
Vaununpesukoneen toimittajan ja laitemerkin vaihtaminen johtaisi teknisiltä ominaisuuksiltaan erilaisen laitteen hankintaan aiheuttaen yhteensopimattomuutta tai suhteettoman suuria teknisiä vaikeuksia ja kustannuksia sen käyttöönotossa. Toimittajan ja laitemerkin vaihtaminen merkitsisi koko automaatiojärjestelmän uudelleen suunnittelua ja toteutusta. Hankinnan kilpailuttamisella olisi siten muun ohella mahdollisesti vaikutusta koko välinehuoltokeskuksen toimintakykyyn ja sitä kautta potilasturvallisuuteen.
Teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, eikä järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole saatavilla ilman merkittäviä lisäkustannuksia, hankintoja ja muutostöitä.